ЭКСПРЕССИОНИЗМ
(от латинского expressio - выражение), направление в литературе и искусстве 1-й четверти 20 в., провозгласившее единственной реальностью субъективный духовный мир человека, а его выражение - главной целью искусства. Стремление к "экспрессии", обостренному самовыражению, напряженности эмоций, гротескной изломанности, иррациональности образов наиболее ярко проявилось в культуре Германии и Австрии (писатели Г. Кайзер, В. Газенклевер, художники Э. Нольде, Э.Л. Кирхнер, Ф. Марк, Э. Барлах и др. в Германии, художник О. Кокошка, М. Бекман и др., композитор А. Шенберг в Австрии, немецкие кинорежиссеры Ф.В. Мурнау, Р. Вине и др.).
http://www.art-sokolov.com/files/al_siv1.htm
Экспрессионизм
Направление в искусстве в 10-20 годах XX-го века. Стиль зародился в Германии.
Цель - выражение СУТИ жизни вместо изображения действительности. Экспрессионисты видят мир в беспокойном движении, в хаотическом столкновении сил. Черты стилистики экспрессионизма - "антиклассичность", абстрактное обобщение, яростная экспрессия, взвинченная интонация, деформация действительности. В графике - это изломанность линий, контрастность цвета, деформация пространства. Представители: Кокошка, Нольде, Бекман. В драматургии - масштабность конфликтов, отрывистость речи, резкая пластика, ломаный ритм. Представители: Хазенклевер, Толлер, Йесснер. Черты экспрессионизма есть в прозе Кафки.
Подробнее: Экспрессионизм " Экспрессионизм
Направление в искусстве в 10-20 годах XX-го века. Стиль зародился в Германии. Цель - выражение СУТИ жизни вместо изображения действительности. Экспрессионисты видят мир в беспокойном движении, в хаотическом столкновении сил. Черты стилистики экспрессионизма - "антиклассичность", абстрактное обобщение, яростная экспрессия, взвинченная интонация, деформация действительности. В графике - это изломанность линий, контрастность цвета, деформация пространства. Представители: Кокошка, Нольде, Бекман. В драматургии - масштабность конфликтов, отрывистость речи, резкая пластика, ломаный ритм. Представители: Хазенклевер, Толлер, Йесснер. Черты экспрессионизма есть в прозе Кафки.
Подробнее: Экспрессионизм "Словаре культуры ХХ в." В. Руднева."
http://www.lebed.com/slovo.html
Экспрессионизм (от лат. expressio — выражение), направление в литературе и искусстве 1-й четверти 20 в., провозгласившее единственной реальностью субъективный духовный мир человека, а его выражение — главной целью искусства. Стремление к «экспрессии», обострённому самовыражению напряжённости эмоций, гротескной изломанности, иррациональности образов наиболее ярко проявилось в культуре Германии и Австрии [писатели Г. Кайзер, В. Газенклевер в Германии, Ф. Верфель в Австрии, художники Э. Нольде, Ф. Марк, П. Клее в Германии, О. Кокошка в Австрии, австрийские композиторы А. Шёнберг, А. Берг (см. Новая венская школа), немецкие кинорежиссёры Ф.В. Мурнау, Р. Вине (R. Wiene), П. Лени (P. Leni)]. В рамках Э. возникли ранние образцы абстрактного искусства (В.В. Кандинский); у ряда художников, прежде всего немецких, Э. получил яркую антивоенную и антиимпериалистическую окраску (Э. Барлах, Ж. Грос, О. Дикс).
Ulo Sooster
http://www.iniva.org/library/keyword/304http://www.artistsbooks.com/kab-list.htmlhttp://www.barnstapleopc.co.uk/chanter&wainwright1.htm
LYA KABAKOV; A LIST OF VARIOUS TYPES OF EDITIONS
(This list contains in total 23 publications)
The second type of edition is identical to the first in terms of appearance, but represents texts that are larger in size. Sometimes I would sew post-cards, paper-trash, receipts, etc. into such "books" transforming these editions into objects of sorts. The following belong to such "large" publications (also ten copies of each): 1. On the Paintings of Ulo Sooster, 1981, 75 pages 2. In our ZhEK, 1981, 180 pages 3. The 1960's, 1982, 76 pages 4. The 1970's, 1984, 126 pages
I took up work on editions of 'real' books and 'real' catalogues in 1987 when I found myself in the West for the first time. From that moment on, these editions can be devided into three types: 1) Catalogue editions in wich I played a direct role in the selection of material and in its preparation 2) catalogue editions (as in the case of the first type, these are all personal catalogues) wich were done without my direct participation 3) editions of books which I myself prepared and supplied the illustrative materials. The main mass consists of catalogues of some exhibit of mine, and since usually one installation was displayed at exhibitions, then by 'catalogue' one must understand that is was the descriptions of the installation. As a rule, in such cases I tried to do all the descriptions myself, to include texts which were included in the installation, and I proposed the lay-out of the catalogue.
In cases of retrospective exhibits, of which I have had few, I provided only the material, and the lay-out was done by the institution hosting the exhibit. But, as can be seen as early as my 'Moscow period,' since I have always experienced a passion for the publication of books in particular, and not just 'catalogues,' I accompanied a number of installation exhibits with editions of 'books,' there is no other name for them, with materials from the installation as a part of the installation itself. ('The life of flies,' '52 conversations in the communal Kitchen,' and others). And, naturally, 'normal' books comprise a seperate group, although, of course, they are also connected with installation thematics ('The art of flying away' along with B. Groys, 'On the total installation').
But I have also maintained my passion for the 'home,' private type of edition, and I feel an especially strong attachment to the poor, or more precisely, 'working' type of edition, devoid of any sort of 'pomposity.' I like editions of ordinary 'informational' folders -- the kind you find in offices, at business conferences, in archives... without any sort of special, 'specifically' 'artistic' appearance. We began a series of such editions as well -- a description of only one installation using the 'technique' of a copy machine, except that it includes high-quality color photos. As of today, these home editions include 12 'books' of installations, as well as other forms of 'informative' styles (elongated editions, 'unrealized installations,' 'fiels,' etc.). And of course, a portion of the editions consists of well thought out, high quality, valuable 'works,' unique 'pieces' of professional typographical production for which I worked very long on the models and the entire internal structure, so that it would all look like a special typographical work. There are only a few such editions: 1) '5 Albums' 1984 2) 'My Mother's Album' 1985 3) 'Installations' 1983-1995
copyright text Ilya Kabakov
http://www.bridgemanart.com/