• Авторизация


(Не Ne) Уровень Недотыкомки в сообщающихся сосудах 06-11-2008 16:56 к комментариям - к полной версии - понравилось!


Поводов к данным наблюдениям могло быть сколько угодно: ночные шалости Недотыкомки, купленный месяц назад томик стихотворений Н.А.Заболоцкого, осень, наконец, которая всегда способствовала чтению Набокова. Но, справедливости ради,  печальную повесть о демонических сестрах Мелкого беса, я, пожалуй, адресую ganu с намеком на наши полуночные разговоры об И. Лощилове -  его стихотворениях и статьях, одна из которых как раз и посвещена  "Некрасивой девочке" Н.А.З.
А если это так, то что есть красота
И почему её обожествляют люди?
Сосуд она, в котором пустота?
- Змея в змее, сосуд в сосуде.
 

Для разгадки алхимической криптограммы про сообщающиеся сосуды со змеями надо бы, думается, вернуться к началу истории. Вот что нам дано:

Среди других играющих детей
Она напоминает лягушонка.
Заправлена в трусы худая рубашонка,
Колечки рыжеватые кудрей
Рассыпаны, рот длинен, зубки кривы,
Черты лица остры и некрасивы.
 

Сколько ей лет, этой несчастной дурнушке? Лет 5 - 7, раз по двору в трусах бегает, зубки наверняка еще молочные. "Рот длинен" - что с того? У кого не бывает. Судить о чертах лица будущей женщины еще слишком рано. Напоминает лягушонка - тоже ничего сверхестественного, вроде бы. Куколка ведь тоже не слишком похожа на бабочку. И худая рубашонка не приросла к девочке. Лягушка непременно обернется Василиcой Прекрасной. Ну какой неисправимый изъян мерещится автору, в чем причина его фатальной дисморфофобии по отношению к героине? Рыжина, что ли:

Колечки рыжеватые кудрей
Рассыпаны...


Да лет через десять соседские мальчики попадают со своих велосипедиков, а подруги удавятся от зависти. Но автор, как Умная Эльза, уже оплакал ее будущую одинокую судьбу:

И не хочу я думать, наблюдая,
Что будет день, когда она, рыдая,
Увидит с ужасом, что посреди подруг
Она всего лишь бедная дурнушка!
Мне верить хочется, что сердце не игрушка,
Сломать его едва ли можно вдруг!
Мне верить хочется, что чистый этот пламень,
Который в глубине её горит,
Всю боль свою один переболит
И перетопит самый тяжкий камень!
И пусть черты её нехороши
И нечем ей прельстить воображенье...


Так уж и нечем. Будто каждая девочка обладает удивительной способностью переплавлять камни. Представьте себе температуру пламени, обращающего минералы в магму. А  место под землей, где вечно бушует это страшное пламя, между прочем, называется "преисподняя". Ад, геенна оненная. Вот, значит, что у девочки "в глубине". Теперь уже начинает складываться объемная картинка.

Отметим только, в унисон с г-ном Лощиловым, что Заболоцкий вовсе не желает понравиться подрастающему поколению красавиц и появиться на страницах их дневников в виде "прямой цитаты с намеком", а стишок не такой слащаво-дидактичный, каким на первый взгляд кажется. Мнимая слащавость облезает на глазах, как кожа змеек, отваливается, как хвост ящерки.

Рыжая, большеротая, кривозубая, гоняется за мальчиками. В душе у нее постепенно разгорается ад. Черты её нехороши вовсе не в парикмахерском смысле. Рыжая Гелла из квартиры №50 вон какой была красавицей, а квартирка-то все равно названа нехорошей.

Не буду вас томить. Рыжина, очевидно, - инфернальная метка. Вампирическая клыкастость никакими брекетами не лечится. Обычная девочка подрастет и похорошеет, маленькая ведьмочка с возрастом обратится в заправскую ведьму. В один прекрасный день она с ужасом осознает свою сущность. Вампирелла, суккуб, ламия, эмпуза? Это все рядовой состав демонесс. В довесок к сероватым Недотыкаемым бесятам. Только девочка-с-огоньком рангом выше, ее обожествляют люди. Атрибут ее культа - огонь, мерцающий в сосуде.

[418x474]

Это, опережая ваш вопросительный взгляд, ритуальный светильник с изображением Лилит, другие картинки и истории из жизни этой нехорошей девочки имеются в изобилии, например, вот здесь:

http://ccat.sas.upenn.edu/~humm/Topics/Lilith/

Заболоцкий вполне корректен с демонологической точки зрения, Набоков тоже ничего не выдумывал. Его эротические фантазии а ля Лолита (ср. "змея в змее, сосуд в сосуде") не выходят за пределы общепринятой иконографии и атрибутики Лилит. Девочку традиционно изображают в виде полузмеи/полудракона-динозаврика, либо в контакте со змеей. Она преимущественно рыжая.

[285x480] [228x480] [153x480]

О ритуальных сосудах с заклинаниями подробнее см. Lilith Incantation Bowls

Набоков написал свой отчет о девиртуализации с рыжей девочкой в 1930 году (замок снят в 1970), Заболоцкий - в 1955.

Весна земного бытия/Охваченная счастьем бытия. Рыжая повелительница пламени (испепеляющего одежды/растапливающего камни).

Друг к другу они не подглядывали, тут сработал закон сообщающихся сосудов. Ну и размерчик подходит, посему нам ничего не стОит сплавить три текста про бесов и демонов в один золотой слиток параллелей. 

вверх^ к полной версии понравилось! в evernote
Комментарии (6):
ROYSA 06-11-2008-18:31 удалить
Спасибо, Машка! Не ожидала. Даже ми стана неудобно и си казах, че не трябва да те засипвам с текстове, не е честно. Но ти ме засипвай! Четох ти междутекстовите наблюдения - Заболоцки - Набоков. Безкрайно интересно, макар да не схванах всичко, защото Заболоцки съвсем не го познавам, чувала съм само името. А Набоков е само с "Лолита" в моята библиотека. Много обичам тези упражнения! Аз ги правя с удоволствие - това е част от работата ми, макар при мен нивото да не е академично - като твоето. Но ти си така жива в езика и присъствието, че есеистичната игра е също толкова интригуваща, колкото дълбочината. Напомняш ми по нещо - не се смей! - стила на Исак Паси. Сладко за четене и обогатяващо едновременно. Някой път, като имаш време, ще ти покажа едно мое упражнение - казва се - Христоподобието на Левски от едноименната ода на Вазов- . Както е видно, търся архетипните библейски пасажи, образи, символи,логоси, които поетът е заложил при изграждането на своя текст. Оказа се, че освен видимите, има още много, които разгръщането на Евангелските текстове извади наяве... Това е правено за целите на изучаването на одата в у-ще, т.е. първото изискване е да е понятно и дидактично. Но става за четене.:) Машка, не зная какво да правя с този превод. Много му се радвам. Може след време да го извадим на показ в дневниците. Ако искаш ти го направи, ако не - аз, но при мен много се събра подобен матриал. Неудобно ми е ...някак. По-късно. Още ще си го чета, но на първо четене си влязла в стила отново. Той трябваше да е по- сдържан - такъв е и при теб. Да има малко мътни книжни словеса - има ги. А емоцията трябваше да е малко в контрапункт - кто че ли и това е станало. Само ми хрумна в графиката една малка промяна - ще видиш. Машка, мила приятелко! Знаеш ли днес рано-рано по какъв повод си мислех за теб... или беше снощи късно-късно? Излезе един пост на Молескин - за Петров Водкин и там - на чело известният портрет на Ахматова. С музата. Като че ли ти ме гледаше с тези очи оттам! Погледни овала на лицето, веждите! Устата, разположението на зъбите / пардон за така интимните подробности!/ :) Нали сме се разбрали да се прислушваме в ангелите, макар да не им е дадено всичко да знаят...:) Слушай! А пък аз те обичам! [562x699] [363x699]
Nedotykomka 06-11-2008-19:18 удалить
Благодаря ти за топлите думи, Мария ("Ти си кат пъпка от кремова роза, Лаура" трябва да звучи във първия ред на отговора ми). Езиковите етюди и мен ме радват безкрайно много, защото помагат светът (било художествен, имагинерен, било съвсем реален) да не се разпада на отделни фрагменти, а да се открива в една по-панорамна перспектива, в която всичко е свързано с всичко. НЕ държа и не се старая това да са академични разработки (тук виждам строг поглед на университетските ми преподаватели от време ОНО :)). Чопля и човъркам по дилетантски упорито и по възрожденски максимално обемно (т.е. по възможност в различни художествени техники, жанрове, изразителни възможности). Много ще ми е интересно да прочета твоето есе. Прати ми го, разбира се. С огромно удоволствие ще го видя. И разни други стихове пращай, не се притеснявай. Чета ги, превеждам или просто им се радвам когато имам свободно време. Не ме затрудняваш и откъсваш от работата. Преводите можеш да ги публикуваш където и както пожелаеш. Твои са си, нали знаеш? А за портрета - не се сърдя, разбира се. Има и прилика дори. Само че визията ми не е толкова извисено-аскетична. Абе...Ганю ще ти каже :) Ето, виж: [454x499] и дори част от дакела ми
ROYSA 06-11-2008-19:41 удалить
Приликата се вижда дори още повече и тук. А ти още не си и на годините. Чакай да видиш, няма ли извисеност... До ще време и тя ще се впечата и в още младите ти очи. За хубаво, само за хубаво! А онзи текст не е точно есе. То е част от по-голяма работа върху Епопеята. Ще си го прочета сега, мислейки за теб, и ако не се засрамя много, ще ти го пратя :)))
Nedotykomka 06-11-2008-20:12 удалить
На мен ми остава да тръпна в очакване на радост плаха. :)
ganu 10-11-2008-05:31 удалить
Nedotykomka, Ройса ми размъти съзнанието като спомена "интимни подробности".
ganu 10-11-2008-05:54 удалить
ROYSA, но пък на място, да за влезна в контекстуалната игра задявка на все що се съдържа в "сообщающихся сосудов". И огромное спасибо, Недотьикомке, за то что упоминаешь мое имя в один текст рядом с Лощилове и Заболоцкого. Я пожизнен их наблюдатель. Так записано. Спокойствието на моята дремеща будност. А уровен Недотикомки... На това място въздух подига слънчев сплит бавно. И още по-бавно, подобно парашут се гали надолу.


Комментарии (6): вверх^

Вы сейчас не можете прокомментировать это сообщение.

Дневник (Не Ne) Уровень Недотыкомки в сообщающихся сосудах | Nedotykomka - Приметы и перемены. Ледяные рисовые поля на стекле | Лента друзей Nedotykomka / Полная версия Добавить в друзья Страницы: раньше»