3. Рекомендуемая литература
а) основная:
Great Britain. “КАРО”. – Санкт-Петербург, 1999.
Read and Speak about Britain and the British. – Минск, 1996.
This is Great Britain. – Москва, 2000.
Traditions, customs and habits. – Москва, 2001.
Understanding Britain. – Karen Hewitt. – Perspective Publications Ltd., 1996.
Understanding British Institutions. - Perspective Publications Ltd., 1998.
История Англии. Тексты для чтения на английском языке. 1,2 тома. – Санкт-Петербург, 2001.
б) дополнительная:
American History. Major Themes and Event Chronicled for Survey Courses – 1877 to Clinton, 1998.
Guryeva Yu. F. A Concise History of Britain. “Deep Are the Roots”. – TITUL, 2000.
The Oxford Illustrated History of Britain / Ed. by K.O. Morgan. – New York: Oxford University Press, 1996.
Боева Н. Б., Попова Н. П. Великобритания. География, история, культура. – Ростов-на-Дону, 1996.
Кауфман К. И., Кауфман М. Ю. Страницы Британской истории. – Обнинск, TITUL, 2000.
Нестерова Н. М. Страноведение. Англия. – Ростов-на-Дону, 2001.
IV. МАТЕРИАЛЫ, УСТАНАВЛИВАЮЩИЕ СОДЕРЖАНИЕ И ПОРЯДОК ПРОВЕДЕНИЯ ПРОМЕЖУТОЧНЫХ АТТЕСТАЦИЙ
1. Требования к уровню освоения содержания учебной дисциплины
Программа учебной дисциплины «История и культура стран изучаемого языка» определяет совокупность необходимых знаний, навыков и умений, которыми должен обладать студент. лечите проще
healbot с этим аддоном
В результате изучения дисциплины обучаемые должны
знать:
– основные этапы истории и развития культуры стран изучаемого языка, составляющие основу социокультурной компетенции специалистов;
– влияние англоязычной культуры на культуры других народов;
– поллитическую и социально-экономическую ситуацию англоговорящих старн в контектсе мирового сообщества
уметь:
– применять полученные теоретические знания на практике в процессе межкультурной коммуникации;
– уметь работать с научной литературой;
– на основе полученных знаний самостоятельно ставить исследовательские задачи и находить адекватные методы их решения;
быть ознакомленными:
– с новейшими публикациями по актуальным проблемам ценностно-ориентированного мировидения, образа и стиля жизни стран изучаемого языка.
Учебная работа по учебной дисциплине проводится в виде лекционных и семинарских занятий на английском языке, самостоятельной работы, направленной на выполнение творческих заданий – презентаций рефератов. Завершается изучение предмета в 3 семестре зачетом, в 4 семестре – экзаменом.
2. Структура проверочных знаний
Примерные тесты по дисциплине для промежуточной аттестации.
Шифр теста: Т-1
Методические указания по выполнению контрольного задания.
Вы выполняете тест аккуратно, без исправлений на ответном листе, где указываете шифр задания (Т-1, либо Т-2), свою фамилию, имя и номер группы. Цель тестирования: проверка знаний теоретического материала по учебной дисциплине.
См. тесты в приложении № 1.
3. Примерный перечень вопросов к экзамену
Экзамен проводится в форме тестирования.
Шифр теста: ТЭ-1
Методические указания по выполнению контрольного задания.
Вы выполняете тест аккуратно, без исправлений на ответном листе, где указываете шифр задания (ТЭ-1, либо ТЭ-2), свою фамилию, имя и номер группы. Цель тестирования: проверка знаний теоретического материала по учебной дисциплине.
См. экзаменационные тесты в приложении № 2.
Вопросы по учебной дисциплине «История и культура стран изучаемых языков»
What does the geographical name of the British Isles refer to?
What is the origin of the word “Great”?
What’s the total area of the UK?
What is British climate notable for?
Who were the druids?
When did the Roman invasion of the British Isles begin?
Who started the House of Plantagenet?
When was Magna Carta signed?
Why did the House of Commons play a more important role in Parliament than the House of Lords? Whom did the MPs in the House of Commons represent in the 16th century?
Why did James 1 try to rule without Parliament?
Why did Scotland agree to the union with England? What was the new official name of the united state?
When did the Crown pass away from the Stuart family?
How long did Queen Victoria reign? Indicate the period?
How many children did Queen Victoria have?
When and how did the First World War start?
Why did the United States enter the war?
What does “the United Kingdom” mean”?
When did most of Ireland become a separate state?
What’s the approximate population number in Great Britain?
Why do the English often grumble about the weather?
Who were celts?
What people were the British Isles inhabited by about 2000 years ago?
What was the surname of the French Count of Anjou?
What is Magna Carta?
Why did the Crown appoint a Speaker in Parliament? What is the Speaker responsible for in today’s Parliament?
How did Charles 1’s relations with Parliament develop? Why did he dissolve Parliament in 1628?
When did the Scottish Parliament join with English and Welsh Parliament?
How did the Hanover dynasty come to reign over Britain?
What exhibition was opened in the Crystal Palace in 1851?
In what part of Africa were the Britain’s first colonies?
What military alliances were formed by 1914? What caused Britain to declare war on Germany?
When was the First World War over?
Give the Irish name of the Republic of Ireland.
How is Northern Ireland sometimes called?
Name three natural regions of Great Britain.
What is the highest mountain of the British Isles?
Who gave the country the name England?
How many kingdoms did Britain split up throughout the 9th century into?
What countries led the Hundred Years’War?
What house did Henry Tudor belong to Lancastrians or Yorkists?
Who were Puritans?
What does the nickname “Cavaliers” stand for?
What kind of king was George 1? Why did Parliament support him?
How did Robert Walpole develop the political results of the Glorious Revolution?
What was the aim of the exhibition in the Crystal Palace in 1851?
What was the purpose of the numerous “colonial wars” Britain was engaged in?
In what year were all men aged 21 given the right to vote? How was the number of voters growing during the following years?
Was the Labour party “socialist”?