[300x294]
Arman biography
Arman (1928 - 2005)
Armand Fernandez. French born sculptor who settled in NewYork in 1963 and became an American citizen in 1972. He was born in Nice and studied briefly in Paris at the Ecole des Arts Decoratifs and the Ecole du Louvre. In 1957, with his friend Yves Klein, he decided to be known by his first name only, and the form 'Arman' was adopted in 1958 as the result of a printer's error on the cover of a catalogue. Like Klein he was interested in Japanese culture, particularly Zen Buddhism, and (again like Klein) he worked for a time as a judo instructor. In the early 1960s Arman gained a reputation as one of the leading exponents of Nouveau Réalisme and he is best known for his assemblages of junk material. These range from modest collections of household debris (Accumulation of Sliced Teapots, Walker Art Center, Minneapolis, 1964) to a huge tower (about 20 meters high) of 60 automobiles embedded in cement (Long-Term Parking, Cartier Museum, jouy-en-josas, 1982).
Chilvers, Ian, Oxford Dictionary of 20th Century Art, Oxford, New York, Oxford University Press, 1998
Биография Arman
Arman (1928 - 2005)
Арман Фернандес. скульптор,урожденный француз, который обосновался в Нью-Йорке в 1963 и стал американским гражданином в 1972. Он родился в Париже ,недолго обучался в Эколе де Арце Декорэтифсе и Эколе du Лувр. В 1957, с его другом Ивесом Клеином, он решил быть известным под именем только, и форме, 'Arman' был принят в 1958 как результат ошибки принтера на обложке каталога. Как Клеин он интересовался японской культурой, особенно Буддизм Дзэн, и (снова как Клеин) он работал некоторое время ,как преподаватель дзюдо. В начале 1960-ых Arman получил репутацию как одного из ведущих образцов Nouveau Réalisme, и он является самым известным за свои собирание материала барахолки. Они колеблятся от скромных коллекций домашней старины (Накопление Гравированных Заварных чайников, Центра Искусства Ходока, Миннеаполис, 1964) в огромной башне (приблизительно 20 метров высотой) 60 автомобилей, заключенных в цемент (Долгосрочная Стоянка, Музей Cartier, jouy-en-josas, 1982).
[300x294]